Ocenianie Kształtujące

Autorka: Danuta Sterna

 

Najnowszy poradnik dla nauczycieli pracujących z ocenianiem kształtującym autorstwa czołowej polskiej ekspertki OK, dotyczący przede wszystkim strategii oceniania kształtującego. Dodatkową wartością są zawarte w  książce wypowiedzi nauczycieli i uczniów pracujących technikami OK oraz ilustracje autorki.

Mam nadzieję, że propozycje oceniania kształtującego, które tu pokazuję, zaowocują większą przyjemnością i radością nauczycieli z nauczania. Wypróbowywanie różnych metod, obserwacja, jak one działają na uczenie się uczniów i w końcu świadome poszerzanie swojego warsztatu dydaktycznego powodują, że praca nauczyciela jest ciekawsza i bardziej satysfakcjonująca. Bycie nauczycielem staje się pasjonującą przygodą, a nie tylko wykonywaniem zawodu. Tego życzę wszystkim nauczycielom i uczniom. 

 

Data wydania: Warszawa 2018 

 

Autorka: Danuta Sterna

Praktyczna pomoc w pracy dydaktycznej – rozważania na temat skutecznej edukacji zostały wzbogacone o przykłady dobrych praktyk nauczycielskich. Autorka od kilkunastu lat pomaga dyrektorom szkół i nauczycielom efektywniej pracować, a uczniom – skuteczniej się uczyć. W książce opisuje pięć strategii wykorzystywanych w nauczaniu zgodnie zasadami oceniania kształtującego (OK).

Warszawa 2014

Tekst i ilustracje: Danuta Sterna

Pierwszy komiks o ocenianiu kształtującym! Historia o klasie, w której Pani zaczęła stosować OK w pracy z uczniami, wszyscy założyli OK zeszyty i co z tego wynikło.

Zasady oceniania kształtującego przedstawione obraz(k)owo! Plus bonus: Sam(a) zdecyduj, o czym myślą i co mówią nauczycielka i uczniowie w klasie z OK i wypełnij dymki na ostatnim obrazku.

Data wydania: 2017

Pod redakcją: Danuty Sterny 

Poradnik dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego odpowiadający w praktyczny sposób na pytanie, jak oceniać najmłodszych i wspomagać ich rozwój, nie używając nieadekwatnego na tym etapie edukacji oceniania za pomocą stopni. Poradnik, pod redakcją wieloletniej ekspertki Centrum Edukacji Obywatelskiej Danuty Sterny, powstał jako zbiorowe dzieło nauczycielek - praktyczek, które problemy i dylematy związane z oceną opisową i wprowadzaniem w życie szkolne oceniania rozwojowego rozwiązywały samodzielnie w swojej pracy w klasach I-III.

Data wydania: Warszawa 2015 

Autorka: Danuta Sterna

Podręcznik-poradnik oceniania kształtującego autorstwa czołowej polskiej ekspertki od tej metody nauczania. Podsumowuje doświadczenia nauczycieli praktyków, którzy w swojej codziennej pracy z sukcesami wykorzystują ocenianie kształtujące. Cytaty wypowiedzi nauczycieli i przykłady z ich szkolnej praktyki stanowią dużą wartość tej książki i pokazują, czym naprawdę jest praca z ocenianiem kształtującym. 

Książka, przeznaczona dla nauczycieli ze wszystkich poziomów nauczania. Krok po kroku pokazuje, jak rozpocząć pracę z ocenianiem kształtującym w różnych warunkach, jak bezpiecznie i skutecznie wypróbowywać jego narzędzia i wśród nich szukać tych najskuteczniejszych i najlepiej sprawdzających się w środowisku szkolnym.

Obowiązkowa pozycja dla tych, którzy chcą rozpocząć i rozwinąć praktykowanie oceniania kształtującego.

Data wydania: Warszawa 2016

Autorki: Connie M. Moss i Susan M. Brookhart

Autorki – amerykańskie dydaktyczki – wychodzą z założenia, że wyniki w nauce poszczególnych uczniów wychodzą od nich samych, a najlepsze efekty osiąga się wówczas, kiedy nauczyciele podchodzą do nauczania z punktu widzenia uczniów. Do tego potrzebna jest umiejętność formułowania celów lekcji w języku ucznia.

Data wydania: Warszawa 2014

Autorzy: Paul Black, Christine Harrison, Clare Lee, Bethan Marshall, Dylan Wiliam

Publikacja pod redakcją Paula Blacka, prezentująca nurt w nauczaniu nastawiony na to, w jaki sposób pomóc uczniowi się uczyć. Badania nad skutecznością „oceniania kształtującego” są prowadzone w różnych regionach świata. Paul Black i Dylan Wiliams są najszerzej cytowanymi autorytetami w tej dziedzinie. Pomysł zaproponowany przez angielskich badaczy, sprawdzony w praktyce, może zmienić szkołę. I choć pozornie dotyczy tylko oceniania, to dociera do samej istoty edukacji. Nauczyciel nie tyle wystawia stopnie, ile ocenia prace uczniów, wskazując, co uczeń zrobił dobrze, dokąd doszedł, co musi uzupełnić lub poprawić.

Data wydania: 2006

Autorka: Danuta Sterna

Książka, która w sposób ciekawy i praktyczny prowadzi nauczycieli przez kolejne fazy wprowadzania oceniania kształtującego do swojej pracy. Prezentuje doświadczenia polskich nauczycieli różnych przedmiotów ze wszystkich typów szkół.

Od autorki: „Od czasu, gdy zaczęłam pracować w szkole, poszukiwałam sposobów efektywnego nauczania. Martwiło mnie to, że moich uczniów często nie interesuje wiedza, która chcę im przekazać, że nie są zadowoleni z tego, co szkoła im oferuje. Próbowałam to zmienić. (...)

Data III wydania: 2014

 

Autor: John Hattie

Pozycja, której nie wolno przegapić nikomu, kto chce otrzymać uzasadnioną naukowo odpowiedź na pytanie: „W jaki sposób możemy poprawić osiągnięcia w szkole?”.

Omawia syntezę wyników ponad 900 badań obejmujących miliony uczniów i jest największym jak dotąd opracowaniem obserwacji, co faktycznie wpływa na uczenie się, skierowanym do zarządzających oświatą, dyrektorów, nauczycieli, studentów pedagogiki i szkolnych liderów.

W programie Szkoła Ucząca Się czekaliśmy na taką  publikację – prezentującą całościowe podejście do nauczania i jego organizacji, którego celem jest skuteczne i wartościowe uczenie się uczniów. Książka Johna Hattiego wskazuje drogę profesjonalizacji zawodu nauczyciela i pracy szkoły, do czego od lat wraz ze współpracującymi z nami szkołami dążymy - ze wstępu Jacka Strzemiecznego.

Minister edukacji powinien wysłać ją w prezencie wszystkim dyrektorom szkół w Polsce. Byłby to najbardziej opłacalny sposób na zapewnienie wysokiej jakości uczenia się uczniów. O wiele tańszy niż testy – z recenzji prof. Jana Potworowskiego.

Data wydania: październik 2015